Thursday, June 26, 2008

..::Report KBM IIC::..

*Assalamualaikum..maaf report KBM IIC lambat di post di blog ni..(mmandangkan blog br buat)..tp dah ada report di yahoo.group,tetap perlu disertakan dlm blog ni..bberapa keje "mnyunting" perlu di lakukan..=)..njoy!!

Pengendali & fasi bsama banner KBM KL yg baru
6 Jun 2008

Alhamdulillah team KBM KL telah tiba di bumi IIC pada jam 12tgh malam.. Sebaik semua pngendali & fasi tiba, kerja2 persidiaan dewan dilakukan bersama2 dgn beberapa org wakil SRC IIC yg ditugaskan pd mlm itu dan student IIC (Alang Atie & Uda Nas) yg pernah mnjadi fasi KBM. Tp pd KBM kali ini, mereka akan merasai pngalaman sbg peserta pula. Kerja2 di teruskan sehingga jam 3 pg.

7 Jun 2008

Mentari pagi bersinar indah. KBM di IIC dimulai dengan proses pendaftaran para peserta. Mengikut senarai asal peserta yang telah berdaftar sebelum ini, hanya lebih kurang 40 orang yang menyertai KBM kali ini.

Alhamdulillah, setelah jam menunjukkan hampir pukul 9 pagi, seramai 37 orang peserta telah hadir dan bakal bertambah 4 orang ikhwah dan 4 orang akhwat dari UiTM Shah Alam yang masih dalam perjalanan ke IIC. Kehadiran para peserta disambut oleh para pengendali dan fasilitator team KBM KL.

Peserta2 khusyuk dgr celoteh abg Bai

KBM dimulakan dgn slot KMKY dikendalikan oleh Abang Bai. Macam biasa, peserta diterangkan pra-syarat penerbangan dan peserta bakal menaiki pesawat KRJ 07062008. Kemudian sesi memperkenalkan krew-krew pesawat KRJ 07062008. Pilot penerbangan seperti biasa adalah Abang Bai Hafiz dan co-pilot ialah Kak Sodd. Pramugara bertugas terdiri dari Pak Long Hasan, Pak Kay, Pak Ngah Ghafar, Pak Andak Husin, dan Abdullah Amin manakala pramugari bertugas terdiri dari Damia, Nazurah, Khadijah, dan Afifah. Penerbangan kali ini disertai seramai 47 penumpang, 12 orang adik-adik sayang dan 35 orang adik-adik kasih. Slot KMKY kali ni tak guna lagu `Satu Tekad' tapi menggunakan lagu `Jalinan' namun lagu tema tetap dikekalkan…'Gemuruh' mmbawa semangat `Menyerlah Jauh Dari Yang Biasa'.Army Yell diteruskan dgn persembahan Army Yell dr kump2 peserta kasih & sayang..berbakat juga student2 IIC ni..sblm ni ad yg senyaaapp je..=)

Peserta Kasih & k.Teh


Selesai menjamu selera tengah hari di kafe IIC, jam 2.15 petang, peserta berkumpul semula di dewan utama IIC bagi meneruskan slot `In-Team'.S. Pada sebilangan peserta, slot InTeam ni sgt bermakna. Ada yg dtg dengan kump usrah, maka slot ini sgt2 membawa nilai uhkwah yg tinggi. Di penghujung2 slot, Abg Bai sempat meminta peserta utk duduk bersama dgn rakan2 serumah, & wakil SRC utk sama2 membincangkan tentang permaslahatan dalam rumah sewa ataupun bdn SRC serta mngeluarakan idea2 solution bg masalah2 tsebut. Insya Allah peningkatan akan dilakukan..=)

Selesai solat Asar, sesi riadah la pulak. Di dalam dewan, peserta kasih kali ni disediakan sesi senamrobik ala tentera oleh K.Damia dan jualan langsung `Laicikang'.Permainan terakhir adalah `Cari Menantu'…hehehe…"nikah,,kahwin..cerai!"..nauzubillah la yg akhir tu ye.. Manakala peserta sayang dan fasi2 ikhwah mnjalankan aktiviti di court futsal IIC..main futsal la agaknye..

Slot MAM 1 dikendalikan oleh Pak Andak Husin dgn bagitu baik sekali. Lakonan pula mnyaksikan gandingan kali pertama Amin Mokri,K.Yong Fiza & K.Damia. Slot MAM 2 pula buat kali pertamanya K.Yong ambil alih tempat Kak Nina. Agak mudah mengendalikannya memandangkan jumlah peserta yang kecil di dalam dewan yg agak luas. Selesai MAM 2, sesi bersalaman antara fasi dan peserta sebelum semua menikmati minum malam di Café disusuli pngembaraan di alam maya=)

8 Jun 2008

Selepas solat subuh, tazkirah disampaikan oleh pengetua SMKA Al-Amin Gombak.

Slot pada hari kedua dimulakan dengan `Explore al-Qur'an'. Peserta dikehendaki menjawab soalan matematik dengan merujuk tafsir al-Qur'an. Slot seterusnya `Kini dan Hijrah' memerlukan peserta menuliskan azam sebagai pelajar, sahabat, hamba Allah, anak dan umat Nabi Muhammad.

Explore Al-Quran=)

Seperti biasa, sesi `Lafaz Tersimpan' menyusul. Pserta seperti biasa di bawa menyelusuri perjalanan cinta dgn ibu bapa. Begitu sayu di mana ada seorang peserta yg telah kehilangan kedua ibu bapa. Memandangkan peserta yg hadir adalah student IPTS dan berasal dr setiap pelusuk tnh air..ada yang dr Johor, Perak, Kedah dan juga Sabah, maka slot bersama ibu bapa seperti KBM2 lain tidak dpt di jalankan. Tetapi kelainan slot telah di sajikan oleh para pengendali di mana peserta dikejutkan dengan slide yang mengandungi kata-kata harapan ibu bapa beberapa orang peserta serta yang lebih menarik, live call kepada 2 parents di rumah buat anak2 yang mnyertai KBM IIC ni. Suasana sedih menyelubungi dewan ketika mendengar pesanan dr jauh oleh ibu bapa tersebut. Beberapa peserta kemudian mengambil peluang mengulas kembali harapan dan luahan hati ibu ayah.

Majlis penutup KBM IIC dilaksanakan oleh En Rosli iaitu Kaunselor IIC dan diteruskan dengan sesi penyampaian cenderahati dari pihak kolej kepada team KBM-KL.

Antara komen & luahan para peserta:

1. Dah lama aku tak menangis dan umur 23 tahun ni baru aku menangis. Program ni memang best giler-giler.

2. program ni memang bagus sangat-sangat. Kalau boleh saya nak mula join usrah ikhwah.

3. Rugi tak bawak bestfriend saya…so feeling pun kurang la sebab buat in-team dengan orang yang tak berapa rapat.

4. Kalau kena pergi KBM lagi sekali, biar kena bayar RM50 pun saya sanggup. Memang best sangat-sangat la!

Peserta & Fasi..Peace...

Ni pulak komen dari orang-orang yang dipaksa datang:


1. Kak, terima kasih sebab paksa saya datang program ni. Kalau akak tak paksa saya datang, mesti saya takkan dapat rasa semua ni…


2. Mula-mula rasa terpaksa, dah setengah hari rasa macam best…tapi bila dah habis memang best la sangat-sangat…memang rugi la sape yang tak datang. Kalau dah datang baru tau `keindahan' program ni…terima kasih banyak-banyak kak…


3. Kak, insaf saya…program ni memang best sangat…kat sini la saya dapat sesuatu yang saya takkan dapat kat kolej. Kat sini la saya dapat luahkan lafaz yang tersimpan buat mak ayah saya…saya tak malu dan bangga sangat nak cakap… `Mak, ayah, saya saayaanngggg mak dan ayah'.


Komen peserta yg pernah mnjadi Fasi KBM:

1. Memang rasa kelainan lebih2 lg dlm slot Hijrah. Selama ni kite tgk adik2 yang tulis, kita cuma guide. But, when you are dealing with yourself to write you own Hijrah towards Allah, parents (especially) and friends, it was all different. Lebih terasa dan bermakna..


Dan banyak lagi komen-komen dari peserta. Apa pun, bila pergantungan dibina sepenuhnya kepada Allah, hasil yang baik akan kita perolehi. Apapun, terima kasih kepada semua pihak yang terlibat dalam membantu menjayakan KBM di IIC. Syukran jazilan... Jazakumullahu khairal jaza'

Alang Atie: KBM IIC insya Allah akan di jadikan program tetap khususnya utk pelajar2 baru. Semoga Menyerlah Jauh dr yang Biasa!!

0 comments: