Wednesday, October 29, 2008

KBM PPD KUALA LANGAT

By: Kak Zainab Husna

Alhamdulillah, segala pujian-pujian dipanjatkan hanya kepadaNya , kerana dengan rahmat dan izinNya team KBM KL telah meneruskan penebangannya kali ini di KEM BINA TAQWA, BUKIT CANGGANG (25-26 Oktober bersamaan 25-26 Syawal 1429H). KBM kebiasaannya tertumpu pada sebuah sekolah sahaja, tetapi kali ini ia melibatkan 15 buah sekolah dari daerah Kuala Langat.

Adik2 kasih bersama fasi pada slot KMKY

KBM kali ini dilabelkan sebagai KBM ISTIMEWA. Kerana, para peserta hanya melibatkan adik-adik KASIH seramai 68 orang, berumur dalam lingkungan 12-16 tahun. Untuk makluman juga, buat julung-julung kalinya hampir kesemua slot dikendalikan oleh pengendali dan fasilitator wanita (imam solat pun kaum hawa jugak). Walaupun adakalanya memerlukan bantuan kaum adam. Para pengendali KBM istimewa kali ini terdiri dari Ummi Ida, k.Nina dan k.Mia. Barisan pramugari dan pramugara yang turut membantu k.Ngah, k.Anjang Kila, k.Atul, k.Zarina, k.Long, k.Min, k.Aida, k.Mira, k.Zainab Husna, k.Syera dan k.Ima. Abg Anas@KU, abg Eming, abg Azim. Tidak lupa buat yang turut hadir untuk slot MAM1 & MAM2, Pak Teh, Pak Shahid, Pak Long, Pak Kay dan Abg Ammar dan yang lain-lain.

Tengah khusyuk mendengar celoteh Kak Nina dan Anjang kila..

Bermula pada pagi sabtu, setelah selesainya solat Subuh berjamaah yang diimami oleh Ummi Ida, adik-adik kasih telah mendapatkan santapan rohani yang ringkas tetapi padat daripada Ummi Ida dengan bermain teka teki tentang persoalan Imam Ghazali.

Penerbangan diteruskan seperti biasa dengan Slot KMKY yang telah diceriakan oleh gandingan mantap k.Anjang Kila dan k.Nina. Diteruskan dengan slot INTEAM yang dikendalikan oleh k.Nina. K.Anjang Kila telah bersama adik-adik kasih beriadhah di sebelah petang. Selesai solat maghrib, tazkirah ringkas diadakan bagi mengisi ruang sementara menunggu azan isya’ (-->Kak Mia: tazkirah istimewa ini disampaikan oleh kak zainab..). Slot malam diteruskan dengan MAM1 yang dikendalikan oleh Ummi Ida manakala MAM2 menampilkan gandingan kakak laptop (k.Mia) dan k.Nina.

Kak Ngah dan adik-adiknya..

Pada keesokan harinya penerbangan diteruskan lagi dengan beriadhah sambil merenung kejadian alam bersama Ummi Ida dan k.Anjang Kila yang telah bertungkus lumus memerah otak memikirkan aktiviti-akitiviti menarik buat adik-adik kasih (almaklumlah, pagi2 kan otak mcm kaku skit). Slot HIJRAH bersama k.Anjang Kila serentak dengan MKMS yang dikendalikan oleh Ummi Ida. Setelah itu penerbangan diteruskan dengan slot pertemuan yang dikendalikan oleh k.Nina.

Majlis penutup diadakan dengan ucapan dari wakil PPD (Pejabat Pelajaran Daerah Kuala Langat) dan wakil JKKD (Jawatankuasa Kebajikan Kanak-Kanak Daerah Kuala Langat) dan diakhiri dengan penyerahan sijil penyertaan kepada para peserta serta sijil penghargaan dan cenderahati buat semua pengendali dan fasilitator yang terlibat.

2 drpd 3 org fasi yang tak pakai tudung..hehe

Syukur alhamdulillah penerbangan 251008 telah selamat mendarat dengan jayanya. JZKK serta Jutaan terima kasih buat semua yang terlibat secara langsung atau tidak langusng dalam menjayakan KBM PPD KUALA LANGAT. Tidak lupa juga buat mereka yang tidak putus-putus mendoakan kejayaan KBM ISTIMEWA ini. Hanya Allah sahaja yang dapat membalas semua kebaikan kalian. Ameen! Dikesempatan ini ingin ana mengajak semua mendoakan kejayaan adik-adik kasih dan fasi-fasi kita yang bakal mahupun yang telah menghadapi peperiksaan. Semoga mereka berjaya di Dunia dan Akhirat. Ameen.. ;)


Disediakan oleh: Kak Zainab Husna (1st time tu kak una buat report! cayalah!!)
Diedit n diterbitkan oleh : Kak Mia

=================================

kMia: kredit to kak una atas kesudiannya meluangkan masa utk membuat report ni.. Tahniah! satu percubaan yg baik dan mantap!

Utk pengetahuan semua,
kak una dah nak balik Mesir dah lepas ni, kalau tak silap 4 November ni berangkat.. doakan keselamatan beliau sepanjang perjalanan dan doakan juga kejayaannya dlm menuntut ilmu dibumi anbiya' tersebut.. InsyaAllah.


0 comments: